سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نقد و بررسی بازی بایومیوتنت Biomutant

بازی Biomutant

بازی Biomutant    یک عنوان اکشن نقش آفرینی است که داستان آن در دنیایی پساآخرالزمانی روایت می‌شود. این عنوان توسط استودیو سوئدی Experiment 101 توسعه یافته و شرکت THQ Nordic وظیفه‌ی نشر آن را برعهده داشته است. اثر مذکور الهامات زیادی از عناوین بزرگی مانند Horizon Zero Dawn و The Legend of Zelda: Breath of the Wild گرفته است، اما آیا می‌تواند این الهامات را به خوبی پیاده کند یا خیر؟ با ما و بررسی بازی Biomutant همراه باشید.

داستان بازی بایومیوتنت

پرداختن به مفهوم خیر و شر کار بسیار پیچیده‌ای است، زیرا هر شخصی طرز فکر و باورهای خود را دارد. برخی می‌گویند اتفاقات آینده نتایج رفتار و تصمیمات ما در گذشته و حال است و برخی این امر را باور ندارند. حال ممکن است شما از خود بپرسید که بیان کردن این موضوع چه ربطی به داستان بازی Biomutant دارد؟ باید بگویم که هسته‌ی اصلی داستان اثر مذکور تمرکز زیادی روی مفهموم خیر و شر دارد.

ماجرا از این قرار است که دنیایی که در بازی بایومیوتنت شاهدش هستیم، نتیجه‌ی نابودی دنیای کنونی انسان‌ها است. انسان‌‌ها از عوامل شیمیایی و هسته‌ای استفاده‌ی زیادی کردند و مواد آلاینده را در سطح زمین و درون دریاها دفن کردند. این امر سبب بوجود آمدن بیماری خاصی شد که در نهایت دنیای انسان‌ها را نابود کرد.

جهان بازی Biomutant بخش کوچکی از اشاره‌ی سازندگان به خیر و شر است. شما از همان دقایق ابتدایی بازی موظف به انتخاب مسیر پیش روی خود می‌شوید. بازیکنان باید از میان مسیر روشنایی ( آزادی و وفاداری) و تاریکی (قدرت و نفوذ) یکی را انتخاب کنند. پس از سپری شدن دقایقی دیگر، باز هم بازیکنان موظف به انتخابی یکسان می‌شوند؛ متحد شدن با یکی از دو قبایلی که اهدافی متناقض دارند. داستان بازی شامل تعداد زیادی از این قبیل انتخابات است‌؛ انتخاب‌هایی که روی دیالوگ‌ها، اتفاقات داستانی و حتی پایان بازی نیز تأثیر مستقیم می‌گذارند.

از این موضوع که بگذریم، در بازی Biomutant شما در نقش یک موجود جهش‌یافته قرار می‌گیرید که در کودکی پدر و مادرش به قتل رسیده‌اند. حال پس از سال‌ها، این شخصیت برگشته تا با شکست دادن چهار WorldEater، درخت زندگی و در نتیجه ساکنان جهان را نجات دهد.

روایت استودیو Experiment 101 از بازی اما به شیوه‌ای متفاوت و مانند چندین نسل قبل انجام می‌شود. به دلیل کمبود بودجه و نیروی انسانی در روند توسعه، شخصیت‌های درون بازی Biomutant صداگذاری نشده‌اند و در عوض فقط صداهای عجیب و غریب تولید می‌کنند. یک راوی وجود دارد که سخنان شخصیت‌ها را ترجمه کرده و اتفاقات داستانی را برای شما توضیح می‌دهد.

متأسفانه این امر تأثیرات منفی روی اثر مذکور گذاشته است. اول اینکه هیچ‌کدام از شخصیت‌های بازی بیومیوتنت به دلیل عدم داشتن صداپیشه و همچنین دیالوگ‌نویسی ضعیف قابل لمس نیستند و ارتباط برقرار کردن با آن‌ها سخت است. در نتیجه اتفاقات داستانی و حتی پایان‌بندی آنطور که لازم است روی بازیکن اثر نمی‌گذارد. در همین حال، با اینکه می‌توان در بخش تنظیمات دیالوگ‌های راوی حین گشت و گذار در محیط را خاموش کرد، ممکن است حضور بیش از اندازه وی و شنیدن صدای او که تک تک کلمات را با شوق بسیاری به زبان می‌آورد، برای برخی بازیکنان ناخوشایند باشد.

از مطلب راهنمای خرید کنسول دست دوم و استوک دیدن نمایید.

گیم پلی بازی Biomutant - کاراکتر خودت را بساز

بازی بیومیوتنت

درست مانند داستان، بخش گیم پلی بازی بایومیوتنت نیز دارای نکات مثبت و منفی بسیاری است. در ابتدای بازی، شما باید شخصیتی را مطابق با شیوه‌ مبارزه‌ای خود بسازید. برای ساخت شخصیت دلخواه خود، سازندگان 7 بخش را در اختیار شما گذاشته‌اند که شامل ژنتیک، انتخاب میزان سلامتی، قدرت، استامینا و غیره، انتخاب قدرت‌های خاص از قبیل آتش، ظاهر، انتخاب رنگ و در نهایت انتخاب یک کلاس‌ مبارزه‌ای است. 

کلاس‌ها روی شیوه‌ مبارزات شما تأثیر زیادی می‌گذارند، پس بنابراین باید با دقت یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. به مرور زمان و با پیشرفت در بازی، موارد زیادی از قبیل سیستم ارتقاء شخصیت، سیستم ارتقاء تجهیزات و حتی ساخت و ساز نیز در اختیار شما قرار می‌گیرد. سازندگان تمام تلاش خود را کرده‌اند که این سه بخش بسیار کارآمد و مفصل باشد و انصافا هم موفق بوده‌اند.

از بررسی و دانلود بازی Stardew Valley - دره استاردیو برای اندروید در اینجا لذت ببرید.

بررسی بازی بیومیوتنت

بازی بایومیوتنت

هرکدام از این سه بخش شامل زیرشاخه‌های مختلفی می‌شوند. شما در بخش ارتقاء شخصیت به درخت مهارت‌ها، خرید قدرت‌های خاص، خرید Perk، ارتقاء نوار سلامتی و غیره دسترسی دارید. بخش ارتقاء تجهیزات و سیستم ساخت و ساز در یک مسیر قرار می‌گیرند‌. شما با گشت و گذار در محیط آیتم‌های مختلفی به دست می‌آورید. با ترکیب این آیتم‌ها و ساخت قطعات مختلف می‌توانید تجهیزات خود را ارتقاء دهید.

مواردی که در بالا گفته شد، نقاط قوت گیم‌ پلی بازی Biomutant بود. پاشنه آشیل اثر مذکور در بخش گیم‌پلی، طراحی مرحله آن است. به طور کلی دو نوع ماموریت در بازی وجود دارد: تسخیر اردوگاه‌های دشمن و آماده‌سازی برای مقابله با چهار WorldEater که باس‌فایت‌های اصلی هستند. خوشبختانه حداقل در نحوه‌ مقابله با این چهار باس، تنوع و خلاقیت دیده می‌شود.

تعداد و تنوع ظاهری دشمنان و مینی باس‌ها کافی است. با این حال، تقریبا همه آن‌ها با شیوه‌های تکراری و در نتیجه قابل پیش‌بینی مبارزه می‌کنند. اگر کلاس‌های مختلف مبارزه‌ای، تکنیک‌ها و قدرت‌های خاص نبود، مبارزات نیز به تکرار می‌افتاد.

بخش دیگری که در بازی بایومیوتنت وجود دارد، پازل‌ها هستند. با اینکه تعداد پازل‌ها بسیار کم است، اما همان‌ها نیز تکراری و شبیه به یکدیگر هستند. کاش فقط شبیه به هم بودند، متاسفانه به شدت هم آسان هستند. به عنوان مثال، شما باید یک مدار را طوری متصل کنید که جریان برق در آن عبور کند‌. شما فقط ده حرکت دارید و باید قبل از تمام شدن این میزان، رنگ‌های مشابه هم را کنار یکدیگر قرار دهید.

علاوه بر موارد ذکر شده، یکی دیگر از ایرادات بازی Biomutant مربوط به مسائل فنی آن است. امکان ندارد طی یک دقیقه شاهد افت فریم، باگ‌، ثابت شدن(فریز) و غیره نباشید. متاسفانه برخی از این مشکلات در روند ماموریت‌ها خلل ایجاد می‌کند و ممکن است شما مجبور به بارگذاری فایل ذخیره قبلی خود شوید..

سخن پایانی

هرچند بازی Biomutant از مشکلات زیادی رنج می‌برد که حتی به تعداد کمی از آن‌ها در نقد اشاره نشد، اما نکات مثبت زیادی نیز دارد. اثر مذکور ارزش یک یا حتی دو بار تجربه را دارد، زیرا انتخاب‌های شما به دو پایان‌بندی متفاوت ختم می‌شود. سیستم ساخت و ساز به شما امکان ساخت‌ سلاح‌های گوناگونی را می‌دهد و جهان رنگارنگ بازی منحصربفرد است. باید در نظر داشته باشیم که اثر مذکور توسط 20 نفر توسعه یافته و اکثر مشکلات بازی به دلیل کمبود تجربه، منابع مالی و نیروی انسانی بوده است.

برای مشاهده و دانلود بازی های بیشتر از صفحه اصلی سایت ما دیدن نمایید.